Frytki


Lubię frytki, chociaż jadamy je jedynie przy okazji... głównie podczas nadmorskich wakacji. :) Tym razem zrobiliśmy frytki w domu, nie z mrożonki, a ze zwykłych ziemniaków. Wyszły rewelacyjnie!

Przetestowaliśmy kilka sposobów smażenia frytek i wybraliśmy naszym zdaniem najlepszy. Frytki są złociste, z wierzchu chrupiące, a w środku miękkie. Polecam jako dodatek nie tylko do schabowego czy hamburgera. Smacznego.

Frytki krok po kroku

  • czas: ok. 15 minut
  • liczba porcji: dla 2 osób duża porcja frytek

Składniki:

  • 1 kg ziemniaków
  • olej do smażenia
  • Jak zrobić frytki

    Krok 1: Ziemniaki obieram i kroję najpierw na plasterki, a potem w słupki. Frytki powinny mieć ok. 1 cm szerokości.

  • Jak zrobić frytki

    Krok 2: Wrzucam do koszyka i zanurzam w rozgrzanym oleju (można też na patelni, nie tylko we frytkownicy). Olej powinien być rozgrzany do 170–175°C, smażę 3 minuty, a potem zwiększam do 190°C i smażę, aż będą złociste. Próbowaliśmy odwrotnie – najpierw wysoka, a potem niska temperatura, ale moim zdaniem są wtedy zbyt miękkie. :) Wolę tym sposobem, który Wam podaję, są wtedy chrupiące na zewnątrz i miękkie w środku. Smacznego.

Frytki
Frytki

Paulina Stępień

kotlet.tv

Dodaj komentarz

Komentarze: 78

Trzeba również podkreślić, że tłuszcze roślinne nie nadają się do smażenia.
Zawierają dużo wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które wykazują
tendencję do obniżania złego cholesterolu, ale w temperaturze ponad 100
stopni rozpadają się na związki rakotwórcze. Po 12 dniach utrzymywania 100
stopni olej rzepakowy i słonecznikowy zamieniają się całkowicie w
rakotwórczą żywicę.

  • Marek z Facebooka

A ja ich jeść nie mogę – dieta :P

@eich01 dobrze, że to zostało wspomniane! tak słonecznikowy odpada, ale
rzepakowy jest OK, dla rzepakowego tep. to 240°C kotlet.tv/na-czym-smazyc
///////spróbuję też sposobu smażenia z wystudzeniem, dzięki za komentarz,
może i inni też to sprawdzą :)

  • Agnieszka z Facebooka

polecam również taki sposób, że umyte i pokrojone ziemniaczki zalać wodą i wsypać łyżkę cukru… niech tak postoją z 5-10 minut i wtedy odcedzić i usmażyć – później oczywiście nie czuć słodkości a frytki mają chrupiącą skórkę :)

fajne frytki, mam ostatnio apetyt na takie domowe, z jogurtem do popicia

już kiedyś słyszałem,że właśnie frytki (które chyba wynaleźli belgowie) najlepiej smażyć dwuetapowo w różnych temperaturach,ale niestety nie jestem w posiadaniu frytkownicy :-( a palca do rozgrzanego tłuszczu nie będę wkładał celem sprawdzenie temperaturki oleju heh frytki jadam rzadko ale takie domowe są najlepsze i basta :-)

  • Przemysław z Facebooka

A ja korzystam z porady pana Makłowicza, która mówi, że frytki przed usmażeniem należy pół godziny pomoczyć w osłodzonej wodzie, dzięki czemu nabiorą nieco glukozy i będą miały znacznie lepszą „skorupkę” :).

Pozdrawiam

A jak ktoś nie ma frytkownicy to już nie zrobi frytek?:P

@Kuchareczka89 oczywiście, że zrobi, na patelni lub w garnku :) warto mieść
termometr albo na „oko”, wrzucamy ziemniaczka testowo, jak zacznie bulgotać
to dorzucamy pozostałe, jak nie to jeszcze zwiększamy temperaturę :)

z tym cukrem tesz slyszalam ale nigdy nie robilam, co do frytkownicy ja wole zwykly garnek. moja stoi bo za duzo oleju pozera .:)

  • Patrycja Weisman

a ja i tak wolę z piekarnika ;)

@kotlettv na patelni jeszcze nie robiłam:)

  • Ewelina z Facebooka

mmm uwielbiam fryteczki;)

a ja uwielbiam dodac swiezy czosnek lub cebule gdy fryteczki sie pieka, maja fajny aromat i nie smierdzi olejem. :)

Kotleciku jak zrobić pyszne, chrupiące frytki z piekarnika? Jak je piec? W jakiej temperaturze? I jak długo? Proszę o odpowiedź :)

-Dzień dobry, poprosze porcję frytek.. -Przykro mi, ziemniaki się
skończyły. -Nic nie szkodzi, zjem z chlebem!

:D próbowałam kiedyś zrobić te ziemniaczki na obiad, ale niestety je spaliłam ;) nie wiedziałam w którym momencie je wyjąć, trzymałam się za sztywno czasu, chciałam żeby były rumiane, a w rezultacie zwęgliłam je ;p jednemu głodomorowi narobiłam smaku, a po mojej porażce był. na mnie okrutnie zły ;D jego słabością są frytki z piekarnika, nie chciałabym żeby jadł ciągle mrożone frytki, dlatego mam nadzieję, że wyjdą mi domowe :) Pozdrawiam

Paulina Stępień

Meda, piekarnik piekarnikowi nierówny, trzeba zaglądać :) w ten sposób piekłam ziemniaczki już w kilku piekarnikach, ale wiadomo, że jak mniejsze kawałki to szybciej się upieką :)
Najłatwiej wyciągnąć jednego i spróbować :) powinien być chrupiący, złoty z zewnątrz, a w środku miękki. Surowe troszkę się pieką zanim będą miękkie, jak wsadzić gotowane to szybciej, ale to nie to samo :D

  • aga

Jak można spalić frytki! a wodę też przypalasz?

  • aga

Jak można spalić frytki! a wodę też przypalasz?Dziecko !!frytki sie smażą ok10 mini mniej.LITOSCI

Ostatnio widzialam program o robieniu frytek i tak polecali, ze ziemniaki najpierw podgotowac, wtedy nie siakna tyle tluszczu.

nie wiedzialam ze lzejsze frytkoziemniaczki trzeba lekko podgotowac? dzieki ania :) moze moj piekarnik nie spapra takich frytek :)

Ten film odmienił moje życie! :D

Ja piekę koszyczku na dopasowanej do niego patelni i nie musze zurzywać tyle energii i oleju a frytki i tak wychodzą takie same

Rozjebuje mnie wasza nazwa kotlettv dobre

ja tam frytki zawsze umiałem robić :)

co będzie w następnym przepisie? Kanapka z masłem? Zupka chińska? A może
gotowanie herbaty?

Części z was, prostaki, wydaje się, że zrobienie frytek jest proste jak
dymanie. Niestety, założę się, że wasze frytki są obrzydliwe bo zrobić
dobre frytki wcale nie jest prosto. Dobre frytki muszą mieć chrupiącą
skórkę i miękki miąższ w środku. Nie wystarczy wrzucić kartofli do oleju…

tak się nie robi frytek

dla tych co nie mają frytkownicy polecam najpierw zblanszować frytki –
czyli wrzucić je do garnka z wrzącą wodą na jakieś 2 minuty. chociaż samo
smażenie na głębokim w 170 to de facto też jest blanszowanie. ja swoje
frytki smażę na smalcu wołowym, mają o wiele ciekawszy smak chociaż idealny
był by tutaj smalec gęsi ;)

Zadam Ci 5 pytań i odpowiedz mi!
1. Ile smażyłeś w piekarniku? (masz mi powiedzieć czas, i nie mów, że nieważne ile)
2. Jakie kupiłeś? Karbowane czy proste?
3. Na czym smażyłeś? Blacha czy inna?
4. Jak smażyłeś? (chodzi o temperaturę)
5. Czy czekałeś aż ostygną?

ja jem co miesiąc ze względu na wysoką zawartość kalorii

gotowanie herbaty? Chyba wody na herbatę, a przyrządzenie herbaty w osobnym odcinku;)

jaka odmiana ziemniaków jest dobra na frytki, niech ktoś poleci jakąś co mało skrobi zawiera, najlepiej tą co w MC Donalds używają

ja polecam olej z kurczaka z rozna bardzo dobre frytki zarumienione frytki beda i posypac Vegeta bardzo dobre ;p mozna powiedzieć na ostro :D

Dużo osób nie umie zrobić poprawnie frytek:) Kurde dlaczego ja tego odcinka nie widziałem xD Np. 90% moich kumpli nie umie robić idealnie złocistych frytek:)

Wszyscy dobrzy kucharze robią tak frytki… A większość polaków robi frytki na od**** i raz smażą na głębokim tłuszczu.. A lepiej się pomęczyć i stworzyć frytki które nie będą za twarde i nijakie w smaku…. Tooooo much KuchniaTv xD

to powinno się nazywać „instrukcja dla opornych”

a mrożone tez 15 min ale temp. jaka

Pokazali byscie jak zrobic frytki w garnku a nie na frytkownicy ta instrukcja jest bez sensu. Nie musieliscie sie chwalic ze macie frytkownice.XD

jest podana dokładna temperatura, to samo możesz zrobić w garnku z termometrem :) nie widzę problemu :)

ani tego ani tego nie powinno sie używać do smażenia frytek chcesz byc zdrowy smaż w piekarniku bez rządnych dodatków olejów. a jak ktoś już musi smażyć to ma pecha a tak ogólnie to nic się nie stanie od razu jak ktoś usmaży frytki na oliwie z olwiek czy tam w oleju takim i takim trzeba tylko nienadużywać

wow jakbym miał frytkownice to bym tego nie oglądał

Właśnie

Przepis na frytki:
1. Pokrój robotem ziemniaki i włóż do metelowego sitka
2. Wlej do frytkownicy tłuszcz
3. Usmaż je frytkownicą
Smacznego!

a ja robię w garnku albo na patelni. Czekam aż olej będzie gorący i wrzucam frytki :) nie obracam ich przez dobre 15 minut, ale po 15 minutach obracam żeby się podsmażyły z drugiej strony :) zawsze są chrupiące i pyszne :)

a żeby frytki nie były nasączone olejem wystarczy je położyć na chwilkę na ręczniku papierowym i wyciągnie ten olej ;)

pozdrawiam

To do zrobienia frytek potrzebna Wam instrukcja????
Porażka…

Paulina Stępień

Sylwia niektórym jest potrzebna innym nie.

co za kretyni, moze zrobicie film jak zrobic zupke chinska?

Uwielbiam frytki z piekarnika bo nie są takie tłuste za to są chrupiące mmmmm pycha

Nawet i bez tego filmiku 1.000 razy robiłam frytki z ziemniaków ;p…
Nawet chipsy :D::D:D

Mi wychodzą miękkie… pierdole idę po mrożone do lidla.

No co, ja nigdy w życiu frytek nie robiłem i chcę się dowiedzieć jak się to zrobi. :/ Jednak tutorial w ogóle nie jest pomocny bo nie mam frytkownicy :(

My posypujemy jeszcze majerankiem i startym serem -pycha:)

Może zapytam o to w temacie frytek, bo to dosyć podobne (mniej więcej :) ) , ale zastanawiam się, a na stroncę tutaj nic podobnego nie znalazłam czy znasz jakiś dobry przepis na krążki cebulowe, a konkretnie na ciasto.Ostatnio zamówiłam takie krążki cebulowe wyglądały mniej więcej jak na zdjęciu (ładne, równe i ciasta w sam raz i smaczne).

Znalazłam jakiś przepis w internecie i spróbowałam zrobić, ale ciasto było zupełnie inne i mało smaczne w porównaniu do tamtych krążków (może to było w cieście naleśnikowym sama nie wiem)

Więc jeśli mogłabyś coś poradzić albo kiedyś zamierzała zrobić z chęcią wypróbuje Twój przepis, który wiem, że będzie dobry :)

A szczególnie jakieś rady by te krążki były krążkami , a nie niezidentyfikowanymi obiektami :)
[img]http://kotlet.tv/wp-content/uploads-comments/n11412.jpg[/img]

Paulina Stępień

Agata pokombinuję :) ktoś mi kiedyś dał fajny przepis

  • tomasz żurawski

dziękuję za przepis wypróbowałem go i frytki były smaczne jeszcze nigdy takich nie jadłem
pozdrawiam

  • HetaliaLemonoLux

ramen!

Ja smaże na patelni i zawsze wychodzą napite olejem.. :/

To właśnie tajemnica smacznych frytek.

yy . to w tych czasach jak ktoś ma frytkownice to się chwali tym , ludzie … ;<

niektórzy ludzie mają z tym problem .
mój kolega np . nie wie jak się wode zagotowuje .

hehe… nie no spoko, nigdy mało przepisów na serwisie kulinarnym… może komuś podsunie pomysł na obiad, ale muszę przyznać że trochę śmiać mi się chce (w pozytywnym znaczeniu). Zwłaszcza jak czytam niektóre komentarze… :)
Pozdrawiam!

Ps. Ale mimo wszystko, nie poparzcie się tłuszczem – boli!!!

jesteś mężatką? zawsze chciałem żonę która potrafi zrobić frytki we frytkownicy

Smaż frytki bez przykrywania. Będą o wiele lepsze :)

Kurwa kolejny popierdolony filmik każdy wie jak sie robi frytki lol

Witam! podam moj sposob na smaczne frytki,moze komus sie spodoba -frytki wychodza smaczne.A wiec kroje ziemniaki w paski (staram sie aby mialy taka sama grubosc,gdyz wtedy ladnie sie usmaza).Pokrojone ziemniaki wrzucam do garnka z wrzaca woda ,gdy woda zaczne wrzec ponownie od momentu wrzucenia ziemniakow gotuje je 5 minut.Po tym czasie ziemniaki przecedzam ,takie ziemniaki wrzucam do naczynia zaroodpornego nastepnie dodaje 3-4 lyzki stolowe oleju,slodka,papryke i mieszam aby ziemniaki polaczyly sie z olejem i papryka.Nastepnie wkladam do rozgrzanego piekarnika 180-200 stopni i pieke okolo 30-40 minut(zalezy od piekarnika w kazdym moze byc to troszke krocej lub dluzej,najlepiej jak juz frytki beda zlociste warto wyjac jedna i sprobowac jaka jest w srodku).Sposob ktory podalem moze i jest bardziej czasochlonny,ale ma jedna zalete frytki nie sa smazone w glebokim oleju,nie sa nim opite a co sie z tym wiaze sa dla nas zdrowsze.Poza tym gdy frytki sa juz gotowe wysypuje je na polmisek wylozony recznikiem papierowym,ktory wpija olej uzyty do zapiekania,frytki nie sa tluste .Mam nadzieje ,ze przepis sie spodoba ,znalazlem go kiedys w internecie jest to przepis Gordona Ramsaya uwazam,ze calkiem udanyi wart wyprobowania .Pozdrawiam

  • Sami

Super, wypróbuję:)

  • Przyniesmiciasteczko

Kto normalny majac frytkownice nie wie jak sie frytki robi?

was też wkurwia ten głos?

ja od razu wrzucam na najwyższą temperaturę i się nie pierdole z nimi,bo to wszystko to i tak jeden chuj tylko w innym opakowaniu

frytki podsamazamy delikatnie leko zólte , pozniej wyjmujemy do przestygniecia.
po ostygniecia olej do okolo 180 stopni i na zloto , zawsze wychodza chrupiace.

NIe wiem czemu macie jakieś problemy. Jak ktoś popostu wrzucić frytki do oleju to spoko, ale jak ktoś chce wiedzieć jaka temperatura jest odpowiednia to już raczej zaczerpnie z tego filmiku troche informacji

  • marcin kowalski kowalski

haha o tym samym pomyslalem, dobrrze ze chociaz pokroilas te ziemniaki myslalem ze gotowe kupisz :D

ja tam jak już zrobię frytki, to robię je konkretnie. najpierw na zmianę moczę (surowe, już pokrojone) w zimnej i gorącej wodzie – kilka razy. później w frytkownicy nie zmieniam temperatury, tylko po około 4min wyciągam je na chwilę z oleju, po minucie wkładam z powrotem – czynność też powtarzam z 3 razy. rzadko kiedy je robię, ale jak już się za nie zabieram to wolę poświęcić trochę więcej czasu a później efekt WOW gwarantowany :) polecam !!

dobrym sposobem na domowe frytki jest wymoczenie ziemniakow juz pokrojonych w wodzie z cukrem przez jakies 15min,nastepnie wyjac ,osuszyc i wrzucic na rozgrzany dobrze olej.sa wtedy o wiele smaczniejsze :)

Zajadam się frytkami od zawsze i jestem ich smakoszem. Robiłem już różne kształty z różnych ziemniaków .Mam tą przyjemność że posiadam ziemniaki od rodziny bez nawozów. Frytki są rewelacyjne. Niestety nie pamiętam nazwy(możliwe ze bryza)
Pamiętajcie:
-99% ziemniaków z marketów nie nadaje się na frytki ( skórka się zaraz pali a w środku są twarde ) najlepiej kupić od małego rolnika
-prosty sposób czy olej jest rozgrzany wkładamy 1 frytkę jak zaraz wypłynie i będzie dużo bąbelków to wkładamy resztę
– frytki powinny być na początku smażone w jak największym ogniu bo temperatura opada i nasiąkają olejem
– jak już się ostro smaży można dać troszkę mniejszy gaz
– po jakimś czasie słychać że frytki jakby się piekły głośniej to znak ze wypływają i pozostaje tylko kilka minut na zarumienienie
– polecam spróbować z kucharkiem
Smacznego