Chałka z rodzynkami


Bardzo lubię chałkę. To chyba jeden z moich ulubionych rodzajów pieczywa. Troszkę na granicy ciasta, ale traktuję to jako atut. Tym razem zrobiłam chałkę z rodzynkami i nutą kardamonu, dzięki temu jest bardziej świąteczna. Może robić za pieczywo na śniadanie, ale jak dodacie więcej cukru, to będzie świetnym ciastem drożdżowym na świątecznym stole.

PS Koniecznie zobacz mój nowy ebook "Proste przepisy" - to 154 strony i 66 najlepszych przepisów, w tym mnóstwo porad jak zaplanować zakupy i posiłki na cały tydzień. Przejdź do sklepu:

Chałka z rodzynkami jest miękka, puszysta i pyszna. Tym razem zaplotłam ją z sześciu wałeczków w jeden warkocz, wyszła super. Jeśli chcecie, możecie po zapleceniu włożyć ją do foremki keksowej. Smacznego.

Chałka z rodzynkami krok po kroku

  • czas: ok. 3 godzin (czas z wyrastaniem)
  • liczba porcji: duża, prawie 1 kg chałka

Składniki:

  • 20 g drożdży świeżych lub 10 g suchych
  • 550 g mąki pszennej typ 550
  • 1/2 szklanki mleka
  • 1 jajko
  • 2 łyżki masła
  • 1/2 szklanki wody
  • 6 łyżeczek cukru
  • 1,5 łyżeczki przyprawy do serników z kardamonem (lub 2 ziarenka zmielonego kardamonu)
  • garść rodzynek

Moje porady:

  • Chałka z rodzynkami krok po kroku

    Krok 1: Drożdże rozpuszczam w wodzie z cukrem.

  • Chałka z rodzynkami krok po kroku

    Krok 2: Wszystkie składniki mieszam w misce, a następnie przekładam na blat i zagniatam około 10 minut, aż ciasto będzie elastyczne. Wtedy smaruję olejem i wkładam do miski. Przykrywam i odstawiam do wyrastania na 1 godzinę.

  • Chałka z rodzynkami krok po kroku

    Krok 3: Podczas wyrastania po około 30 minutach uderzam ciasto, aby je odgazować (nigdzie nie będzie nienaturalnych pęcherzyków).

  • Chałka z rodzynkami krok po kroku

    Krok 4: Wyrośnięte ciasto dzielę na 6 części.

  • Chałka z rodzynkami krok po kroku

    Krok 5: Formuję wałeczki. Zlepiam je u góry, biorę zawsze zewnętrzny wałeczek, przekładam go przez 3 obok i tak do końca.

  • Chałka z rodzynkami krok po kroku

    Krok 6: Odstawiam do wyrośnięcia na godzinę.

  • Chałka z rodzynkami krok po kroku

    Krok 7: Smaruję rozkłóconym jajkiem i posypuję np. makiem. Wstawiam do nagrzanego do 200°C piekarnika i piekę 25 minut. Gotowe.

Chałka z rodzynkami i kardamonem
Chałka z rodzynkami i kardamonem

Paulina Stępień

kotlet.tv

Komentarze: 35

  • urtica1

mmmm rewelacja :) też robiłam ostatnio z 6 wałeczków, ale chyba troszkę innym splotem, muszę i ten sposób wypróbować :)

  • Radek

Zabieram się do wyrabiania ciasta. Mam nadzieję, że zanim wyrośnie pokaże się filmik bo nie mam zielonego pojęcia jak posklejać wałeczki w warkocz.

Paulina Stępień

haha, oki Radku mam motywację, za godzinkę będzie :D

  • Anonim

Ok, dzięki wielkie – dam radę.

  • Radek

Wygląda super (choć popękało). Warkocze wyszło ok, choć zrobiłem za cienkie wałki.

Czekam aż przestygnie. Dzięki za przepis.

  • Aleksandra z Facebooka

Chałka z masłemmmmmmmm……..niam:

  • Malgosia

witam oczywiście musiałam ją zrobić i jak dla mnie to rewelacja , nareszcie przepis na idealną chałkę , został tylko mały kawałeczek a była bardzo duża , pozdrawiam

Paulina Stępień

Małgosia cieszę się! :)

  • SiS

O! Super chałka… Zaplatanie wydaje mi się nie możliwością, ale chyba się skuszę!
ps. a cebularze? Znajdę, gdzieś przepis?

Paulina Stępień

Jeszcze nie, ale polecam kołacze z cebulą, pyszne.

  • Kasia sulek

Witam! Skusiłam się na tę chałkę. Zaplecione warkocze wsadziłam do keksówek. Z takiej ilości ciasta powstały dwa warkocze, superr przepis – polecam. Naprawdę nie trzeba podsypywać mąką, choć ciasto wydaje się lepiące. Trzeba tylko cierpliwie wyrabiać. Naprawdę. Też mnie kusiło, ale nie dałam się i ciasto było elastyczne, dobre do wyrabiania a potem do lepienia warkoczy. Polecam wypróbować ten przepis. Chałka wychodzi za pierwszym razem, tylko trzeba się trzymać przepisu i rad Pauliny :)
Oto moja chała :)
[img]http://kotlet.tv/wp-content/uploads/2011/03/IMG_2116.JPG[/img]
[img]http://kotlet.tv/wp-content/uploads/2011/03/IMG_2117.JPG[/img]

  • ada

hej.
wszytko super do momentu smarowania jajkiem. wyrosla gigantycznie ale gdy tylko dotknalam ja pedzelkiem opadla i juz sie nie podniosla. wyszal bardziej jak plaski chleb z delikatnym zakalcem. jestem paczatkujaca w ciastach drozdzowych, powiedzcie co moglam zrobic zle

  • Dorota

Witam. Dziś piekłam chałke pierwszy raz, jest pyszna. muszę tylko popracować nad „zaplataniem” warkoczy:). Super przepis. Dziękuje

  • No3be3t

Polecam przepis. Poniżej moje wykonanie chałki MAXI ;)
Mimo późnej godziny pół już nie ma :D
Pozdrawiam
[img]http://kotlet.tv/wp-content/uploads-comments/IMG_1841-1.JPG[/img]
[img]http://kotlet.tv/wp-content/uploads-comments/IMG_1843.JPG[/img]
[img]http://kotlet.tv/wp-content/uploads-comments/IMG_1846.JPG[/img]

Paulina Stępień

No3be3t chałka piekna! :))

  • Lidan

Myślę, że tą chałeczkę jutro upiekę :-)
Mam pewnie głupie pytanie ale w końcu wolę się upewnić… Czy zwrot „rozkłócone” jajko znaczy samo jajko trochę rozbełtane widelcem czy do tego jajka powinno się dodać odrobinę mleka lub wody?

Paulina Stępień

Lidan rozkłócone = rozbełtane=wymieszane = no takie, że białko i żółtko jest razem :D nie ma tam mleka ani nic :)

  • wiolka

Nigdy nie przypuszczalam,ze zjem wlasnorecznie zrobiona chalke,dzieki Tobie Paulino bylo to mozliwe….dzieki wielkie za inspiracje i przepis….pyszna wyszla moze zrobie zdjecie jesli zdaze zanim zniknie :P

  • Gosia

Witam. Rewelacyjny przepis, najlepsza chałka jaką kiedykolwiek jadłam, jest mięciutka,puszysta przepyszna. Zrobiłam bez rodzynek i kardamonu, dołożyłam łyżeczke soli dla równowagi cukru.Dziękuje za świetny przepis ;- )

  • Piotr

Droga Paulinko! :) Mam pytanie czy musi być pieczona w 200 stopniach bo u mnie wyszła chyba troszkę ciemnawa? A może za wysoko ją położyłem w piekarniku? Odniosłam wrażenie jak by w cieście brakowało odrobinki soli co jest wskazane w drożdżowych wypiekach. Ja upiekłem moją chałkę z tego co miałem akurat w domu czyli połowę mąki pszennej 500 i połowę 550 i udało się.
W dziale ze zdjęciami obejrzyj sobie moje dzieło i wypowiedz się na jego temat.
Odpowiedz proszę! :)

Paulina Stępień

Piotr spróbuj w 180C zatem :) jeśli chodzi o foto to moim zdaniem troszkę mocno się zrumieniła, ale na granicy :) wystarczyło piec pewnie z 5 minut krócej albo właśnie w 180C, ja stawiam na środkowej półce a Ty?

  • Piotr

Zapomniałem dodać, że pominąłem rodzynki bo nie było u mnie w domku. :)

  • Piotr

Dzięki za radę.
Ja tak samo wkładam na środkową półkę ale wychodzi na to, że wypiek jest dosyć blisko górnej części piekarnika i z tego powodu bardzo się rumieni. :)
A z tą solą jak jest? Czy ma być czy nie bo nie napisałaś Paulinko? Pozdrawiam :)

Paulina Stępień

Piotr tak możesz dodać oczywiście, ja prawie w ogóle nie używam soli, ale jak najbardziej dodaj

  • Biała Korona

Właśnie ciasto mi rośnie na tę chałkę pyszną :)

  • Mirka

WItam serdecznie:) Mam pytanie czy moge poprostu wlozyc ta chalke do keksowki bez zaplatania w warkocz??Czy wyrosnie tak samo??No i czy moge uzyc maki typu 500,bo niestety nie moge nigdzie takowej zakupic :(

Paulina Stępień

Mirka mąka dowolnego typu od 400-600. A chałkę – jak nie chcesz pleść to jasne, wyjdzie takie drożdżowe

  • Mirka

No udalo sie :) Nawet splot tez nie najgorszy …zdjecia nie zdazylam zrobic bo cos szybko zniknela za sprawa meza i mlodszej latorosli :)Dzis kolejna ….Pozdrawiam i dziekuje za odpowiedz :)

  • aga

Wyszła super! Tyle że robiłam z białym serem ;) rozwałkowałam posmarowałam utartym serem złożyłam i dopiero wtedy zaplotłam ;). Dzięki za super przepis :)

  • sylwia

Chalka przepyszna!!! Super przepis, latwe w wykonaniu, ciasto elastyczne, bylam zaskoczona ze takie to proste :) dziekuje za super przepis.

  • madzia

Czy z ciasta na chalke mozna zrobic buleczki z dzemem? Czy to ciasto bedzie dobre? Robilam chalke i wyszla mi super, jest plastyczna, latwo sie robi i zastanawiam sie jak smakowalyby slodkie buleczki.

  • Kasia Rodrigues

Chałka już gotowa, już nie mogę się doczekać…;)

Nie można dodawać nowych komentarzy.